info@leonvrijdag-fotografie.nl | +31 (0)6 31 68 55 52

Praktische fotografie tip – Winterlandschappen

Nu de winter zijn intrede gedaan heeft en de eerste sneeuwvlokken naar beneden gedwarreld zijn kan de hobbyfotograaf niet meer wachten om zijn camera te pakken en op stap te gaan.

Een winterse wereld levert over het algemeen een mooi plaatje op, maar omdat de dagen dat het mogelijk is om deze plaatjes te schieten niet veel voor komen moet je er optimaal van genieten.

Voor het fotograferen van mooie landschappen gelden in de winter dezelfde compositieregels als voor gewone landschappen.  Echter zijn er in de winter een aantal elementen waar de fotograaf rekening mee moet houden.

In de winter kun je veel gemakkelijker spelen met natuurlijk licht dan in de zomer. Zo kun je door met tegenlicht te fotograferen de foto’s een extra dimensie geven. Tevens zorgt de laagstaande zon voor mooie, diepe contrasten waardoor vormen in het landschap extra naar voren komen.

winterlandschap

Tegenlicht zorgt voor diepe contrasten

Bij het fotograferen van sneeuw moet je goed op je belichting letten. Omdat de automatische belichtingsmeter van je camera ingesteld is op 18% grijs voor een neutrale belichting heeft de camera de neiging om bij veel sneeuw de foto te onderbelichten. Hierdoor komt de sneeuw er vaak grijs uit te zien.

De remedie is overbelichten met +1 – 1.5 stop. Als je in RAW fotografeert kun je ook nog je witbalans aanpassen in je fotobewerkingsprogramma.

besneeuwd landschap

Canon 7D, 24mm (Canon 24-105 F4L IS), 1/800 op f/5.6 ISO 100 +1.5EV

Trek er ook eens aan het begin of op het einde van de dag op uit. Zonsopkomst en zonsondergang zorgen voor mooie kleuren in de foto. Sneeuw in de schaduw wordt blauw, zon op de bomen wordt geel. Door de kleuren goed te combineren krijg je mooie contrasten.

smeltende ijspegel

Smeltende ijspegel gefotografeerd met tegenlicht

Leave a reply

*

Leon Vrijdag Fotografie

Leon Vrijdag Fotografie

error: Content is protected !!