info@leonvrijdag-fotografie.nl | +31 (0)6 31 68 55 52

Glamour in de stijl van Studio Harcourt

Als fotograaf streef ik er altijd naar om mijn vaardigheden te verbeteren. Er zijn zoveel verschillende technieken en stijlen dat je nooit uitgeleerd bent. Er is altijd wel iets nieuws te ontdekken, er is altijd de uitdaging om iets nieuws te proberen.

Onlangs werd ik benaderd door Melissa, een jong meisje wat de ambitie heeft om wat modellenwerk te gaan doen. Ondanks dat ik wat twijfelde vanwege haar jonge leeftijd besloot ik toch een afspraak te maken voor een kennismaking en enkele dagen later zat Melissa samen met haar moeder bij mij in de studio voor een intakegesprek. Ik was onder de indruk van haar uitstraling en besloot om een test-shoot met haar te doen, mits haar ouders akkoord waren. Melissa is immers pas 16 en dus minderjarig. En hoewel leeftijd geen rol speelt, geldt bij mij wel de regel dat minderjarige modellen alleen met schriftelijke toestemming en onder begeleiding van één van de ouders bij mij in de studio toegelaten wordt.

Een paar dagen later kreeg ik keurig een email waarin Melissa aangaf dat alles akkoord was en we dus een afspraak konden maken. We begonnen wat te brainstormen over het thema voor de shoot en al vrij snel waren we het met elkaar eens dat we klassieke portretten wilden gaan maken. Bij klassieke portretten dacht ik meteen aan de zwart-wit beelden uit de jaren '40 en '50, een tijdperk wat mij enorm aanspreekt vanwege de sfeer, de muziek en uiteraard ook de fotografie uit die tijd. Iedereen kent wel de glamour portretten van Marlène Dietrich of Brigitte Bardot. Dit was precies wat ik in gedachte had en Melissa paste perfect in dat plaatje. Maar hoe werden de oude glamour foto's gemaakt. Welke licht en welke lichtopstellingen werden er gebruikt?

Ik ging op zoek en kwam zodoende terecht op de website van Studio Harcourt. Deze Parijse studio bestaat al sinds 1934 en is bekend vanwege alle wereldsterren die er op de foto gezet zijn en door de bijzondere manier van belichten. In tegenstelling tot veel studiofotografen werken ze bij Studio Harcourt niet met studioflitsers maar met continu licht. Een uitdaging voor mij dus om deze belichting na te bootsen omdat ik nog niet over continu licht beschikte in mijn studio. Een uitdaging die ik echter niet uit de weg gegaan ben. Ik ben de foto's en de manier van werken van Studio Harcourt gaan bestuderen en uiteindelijk ben ik met Melissa aan de slag gegaan. Opvallend was hoe geduldig en ontspannen Melissa tijdens de shoot was. Ondanks dat het haar eerste shoot was deed Melissa het voortreffelijk en volgde ze de aanwijzingen die ze van mij kreeg goed op. Het resultaat is een prachtige serie foto's in een stijl die mij als fotograaf enorm aanspreekt. Een stukje nostalgie in een modern jasje.

  1. Jan Buitinga Reply

    dag Leon,
    boeiend, ik ben ook aan het experimenteren met Harcourt verlichting. Heb intussen ontdekt dat fresnel lenzen de sleutel zijn voor het karakteristieke licht. Het in intensiteit vloeiende verloop van de lichtspot maakt het effect. dus niet het feit dat het continue licht is. Ik heb een fresnel lens voor mijn flitser geplaats. zie Antheunis (recht bovenaan) en Sander (midden iets naar onderen).
    Ik vind jouw foto’s nog wat donker vergeleken met Studio Harcourt. is dat bewust?
    Ben je er nog verder mee gegaan?
    groet,
    Jan

Leave a reply

*

error: Content is protected !!